mandag den 23. maj 2011

Rabarbersaft - forsommeren på flaske

Mit rabarberbed er temmelig stort og ret overfyldt. De fleste år går dele i blomst, inden jeg når at forhindre det, men i år er jeg nogenlunde med, takket være eksperimenter udi saftkogning og den gode rabarberkompot.

making rhubarb cordial

Her får du opskriften på rabarbersaft. Jeg kom vanilje og kardemomme i min, for det smager så dejligt, men du kan sagtens bruge andre smagsgivere, eller lave den ren.

Opskrift:

2¼ kg rabarberstængler
2½ dl vand
1 vaniljestang
8-10 hele kapsler grøn kardemomme

4-500 g gyldent rørsukker pr. liter saft


making rhubarb cordialmaking rhubarb cordial

making rhubarb cordial

Stænglerne renses, skæres i 3-4 cm lange stykker og koges med vandet under låg til de er helt udkogte – det tager 20-30 minutter. Eventuelle krydderier koges med.
Saften sies gennem et klæde – hæng det op over en skål og lad det dryppe af i 1-2 timer. Hvis du har et smart stativ til formålet, skal du selvfølgelig bruge det, men det går såmænd også med lidt improvisation og de forhåndenværende søms princip - i dette tilfælde et rent viskestykke, en lang snor og et søm i en bjælke:

making rhubarb cordial

Mål saft og sukker af – jeg fik 1¼ liter saft, som jeg sødede med 550 g sukker.
Kog saften op med sukker.
Kom den varme saft på rene, skoldede, (eventuelt Atamon-skyllede) flasker og luk tæt til.

rhubarb cordial

Opbevares mørkt og køligt. De åbnede flasker skal i køleskabet.

Fortyndes 1:4.

Den koncentrerede saft er god i dressinger, på is, eller i et glas kølig mousserende hvidvin.

Variation: for at give smag til saften kan du også tilsætte 1 kanelstang, 2 hele stjerneanis, skal af 1 økologisk citron, eller et lille bundt frisk mynte.

Velbekomme!



The English Corner

Recipe: still relying on Google translate - choose your language at the top of the sidebar menu.



Variation:
Bon appétit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar