fredag den 19. november 2010

(Halv)store bagedag

Det var egentlig meningen at jeg skulle have en rigtig stille dag og lave så lidt som overhovedet muligt - der kommer nemlig gæster i weekenden og så skal der nok blive rigeligt med leben og snak i huset. Men så var der lige noget arbejde der skulle være klar til mandag, og så var der noget brød der skulle bages, og så var ovnen jo alligevel varm...

store bagedag

Heldigvis for mig havde jeg kun 160 g sukker i huset, så udover det gode brød blev der kun til et forsøg med kokosmakroner med orangesmag. Jeg har ellers planer om at bage mandel-cantuccini én af dagene, men det må vente til der er hentet nye forsyninger hjem.

le bon pain

Kokosmakronerne blev fine og sprøde. De skal overtrækkes halvt med chokolade imorgen og så får vores gæster et par stykker til kaffen efter middagen. Her er min opskrift - der bliver cirka 40 styk.

Opskrift:

2 æg
160 rørsukkermelis
1 økologisk appelsin
200 g frisk kokosmel
15 g fint speltmel

mørk chokolade til overtræk


Varm ovnen op til 175°

Pisk æg og sukker hvidt og skummende.
Skyl appelsinen og riv skallen fint. Rør den revne appelsinskal i æggemassen.
Bland kokosmel og speltmel i en skål og rør det i æggemassen.
Kom bagepapir på 3 plader og brug et par skeer til at sætte makronmassen som toppe på størrelse med et vagtelæg – der skal være god afstand imellem, for de flyder meget ud under bagning.
Bag øverst i ovnen i cirka 12 minutter, til de er let gyldne på toppen og bliver mørke i kanten.
Lad makronerne afkøle helt på en rist.

coconut-orange crisps

De afkølede makroner kan opbevares på dåse med tætsluttende låg, eller i fryseren.
Jeg synes de søde makroner har godt af lidt modspil, så jeg vil have mørk chokolade på mine - du skal nok bruge 75-100 g god letbitter chokolade. Smelt chokoladen over vandbad og dyp den ene side af de afkølede makroner heri, så chokoladen dækker halvdelen af makronen. Sådan her:

choko-overtræk

Læg makronerne på en bakke dækket af madpapir eller bagepapir og stil dem køligt til chokoladen er stivnet.
Server til en kop kaffe, eller som tilbehør til is eller frugtsalat.

coconut-orange crisps

Variation: brug eventuelt revet citronskal i stedet for appelsin. Du kan også bruge 1 spsk meget finthakket (ægte) pomerans.

Og nu vil jeg så holde fyraften med en kop te og en nybagt makron - det er heldigvis ikke mig der står for aftensmaden i dag.

Velbekomme!



The English Corner

Recipe: in English coming as soon as I find time!



Variation:
Bon appétit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar