torsdag den 1. januar 2009

Chokolademousse

Så er det 2009. Vi kom godt ind i året, med det sædvanlige overdådige nytårsknald - folk i forstæderne har slet ingen hæmninger når det kommer til fyrværkeri, og vi fik det vanlige extravagante show fra midnat til klokken ét, hvorefter det så småt stilnede af.

Før det var der så den store middag. Det er sjældent vi kaster os ud i tre retters menuer - vi gør mere i at servere en hel masse forskelligt på én gang, så vi mangler rutine omkring logistikken. Men det lykkedes trods alt. Jeg vil lægge retterne ud på bloggen ad flere omgange, for der er nok at skrive om og jeg er noget mat i dag.

Jeg vil begynde med det sidst serverede, som også var det først lavede: chokolademousse.


Chokolademousse


Chokolademousse burde være verdens nemmeste dessert, men af én eller anden grund har jeg altid problemer med opskrifter, hvor der skal blandes våde ting i smeltet chokolade - så snart jeg kommer væden i (det være sig espresso, rå æggeblommer, appelsinsaft eller andet), begynder chokoladen at tykne, blive grynet og mat, og til sidst bliver den bare en stiv og klumpet masse. Jo mere væde, des tykkere og stivere. Jeg har nok læst de første 100 opskrifter på chokolademousse og -trøfler, på tre forskellige sprog, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en forklaring på misèren. Man skulle tro det var muligt at finde anvisninger på hvad man skal være påpasselig med - er det temperaturen? Skal der røres kraftigere, eller måske helst næsten ikke røres? Er det bedst at komme væden i chokoladen eller chokoladen i væden? Det er et mysterium.

Opskriften på chokolademousse er så simpel at man skulle tro det var løgn. Man kan så bare håbe på, at andre ikke får de samme besværligheder med chokoladen som jeg - jeg endte med at måtte smide to portioner prima chokolade ud, før den tredie endelig semi-lykkedes.

Opskrift:

100 g af din yndlings chokolade (min. 67%)
3 æg delt i blommer og hvider


Smelt chokoladen i en chokoladesmelter eller over vandbad.
Del æggene. Pisk hviderne stive i en ren og tør skål.
Rør blommerne i den smeltede chokolade (eller prøv at gøre det omvendt - rør den smeltede chokolade i blommerne i en tynd stråle - måske det kan hjælpe på misèren).
Vend chokolademassen i hviderne.
Fordel i portionsglas og stil det på køl i mindst 2 timer.

Vil man være helt sikker på at undgå salmonelle forgiftning, må man bruge pasteuriserede hvider og blommer. Jeg bruger gerne friske øko-æg og skolder skallerne inden jeg slår dem ud - kom æggene i en ildfast skål, hæld kogende vand på og lad dem stå i 15 sekunder. Tag æggene op og kom dem straks i isvand. Tør de afkølede æg, så er de klar til brug.

Jeg opgav at røre æggeblommer i chokoladen, da jeg var ved at løbe tør for ingredienser til flere forsøg. I stedet vendte jeg først blommerne og derefter den smeltede chokolade direkte i hviderne. Min mousse blev en smule grynet, så det var ikke ideelt, men vi fik da dessert!

Dessert

Jeg serverede min chokolademousse med en skive hindbærroulade til (opskrift følger i et senere indlæg). Man kan også servere med frisk frugt, bær-coulis, vaniljeis, hindbærsorbet, eller bare lidt letpisket flødeskum.

Velbekomme!



The English Corner

Chocolate mousse - the simplest, most delicious dessert you can make. Here's the fundamental recipe for a classical chocolate mousse, using only dark chocolate and eggs. To prevent any risk of food poisoning for your guests, avoid raw eggs and substitute pasteurized yolks and whites instead.

Recipe:

100 g of your favourite dark chocolate (minimum 67% cocoa solids)
4 eggs divided into yolks and whites


Melt the chocolate in a Bain Marie or electrical chocolate melter.
Beat the egg whites until stiff in a clean dry bowl.
Break up the yolks in a glass or ceramic bowl and stir the melted chocolate into them, then carefully fold the mixture into the egg-whites.
Pour into individual pots or glasses and refrigerate for 2 hours minimum.

This is enough for 4-6 servings - the mousse looks good presented in small glasses.

Accompany by a light cake, some icecream, fresh fruits or just a little whipped cream - I served mine with freshly baked raspberry roll cake.

Bon appétit!

4 kommentarer:

  1. hej Ea

    Da chokolademousse er min yndlingsdessert, kunne jeg ikke lade dine beklagelser stå umodsagt.
    Som jeg husker det (da jeg selv lavede moussen "rå" for år tilbage) går det ud på at blande tempererede (ikke køleskabskolde) æggeblommer lidt af gangen, i den lune chokolade. Der må ikke have været opvarmet over 50-55c, da den så brænder af.

    Idag laver jeg moussen på basis af en varm kagecreme i finthakket chokolade, hvilket giver en SUPER smag og konsistens.
    Hvis du er interesseret i opskrift, kontakt mig på chokoman.dk.
    Du kan evt. få den demostreret næste gang, jeg besøger svigermekanikken på rødlundsvej.

    hilsen Jørgen

    SvarSlet
  2. This looks gorgeous! And only two ingredients. How easy is that? :-)

    (Shanti, Shanti from Flickr)

    SvarSlet
  3. Hi Marie :)
    Yes, it's deceptively simple and very very good - when it works out. For some reason or other I often have trouble when mixing melted chocolate with other ingredients, but when I can get my daughter to make this the result is to die for - just use good quality dark chocolate in your favourite flavour. We use organic eggs and scald the shell before dividing them, but you'll have to decide for yourself whether the local eggs are worth taking a chance on - salmonella is a big risk in many places.
    I hope the recipe works out for you.
    Ea

    SvarSlet
  4. Yummy... Har gået og læst på dine opskrifter (og ja, det er nok desserterne, jeg opholder mig mest ved :)). Jeg må komme til matriklen snart igen! Savner hygge i skønt selskab og Østjyllands lækreste mad :)
    Mange knus til jer 4.
    Mingo

    SvarSlet